Vijf stappen om je camper te importeren
- Jacquelien & Niels
- 8 jan 2024
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 mrt 2024
De zoektocht
Voor ons gezin met vier kleine kinderen waren wij op zoek naar een specifieke indeling in de camper.. Wij hadden de wens om ieder kind een eigen bed te kunnen geven en ook dat dit bed altijd bereikbaar zou zijn voor een moment dat zij zich even willen terugtrekken. De zoektocht begon naar een camper met 6 gordelplaatsen en 2 stapelbedden.
We zochten het internet af en bezochten meerdere camperzaken in de omgeving van Zwolle. De verkopers keken vol verbazing naar het aantal kinderen. Een camper met 6 vaste slaapplaatsen leek niet haalbaar. Optie 2 kwam naar boven; het wordt net als bij ons huis weer een klusproject!
Terwijl we een logische indeling probeerden te maken, kwamen we ineens onze perfecte camper tegen op google! De Seal50 van Rimor! Maar de volgende uitdaging popte op; hij staat in het buitenland!
In ons geval zijn wij dus gegaan voor een camper van het merk Rimor type Seal 50. Precies de indeling die wij graag wilden, aan weerszijden achterin een stapelbed met daartussen een natte ruimte. In het midden van de camper een keukenblokje en voorin een rondzit voor maar liefst 8 personen!
Na een belletje met het bedrijf in Antwerpen zijn we vertrokken. Kids naar opa en oma en hup op naar België! Eenmaal bij het bedrijf aangekomen, hebben we een half uurtje ons nieuwe huisje bekeken en waren we helemaal verkocht. Dit is hem! De dealer kon hem voor ons importeren maar dat zou ons €1250,- kosten. Dat moet goedkoper kunnen dachten wij. En zo begon het uitzoeken naar het importeren van een voertuig naar NL.
Het importeren
Er komt veel op je af, bpm-aangifte, keuring bij de RDW, eendagskenteken aanvragen, ophalen van de camper, verzekering op chassisnummer.
Om geen fouten te maken in de bpm-aangifte (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) hebben wij uiteindelijk gekozen voor hulp vanuit een bedrijf en zijn wij uitgekomen bij importautos.nl. Zij bieden twee pakketten aan;
1. Het doe-het-zelf-pakket
2. Het all-inclusive-pakket.
Het verschil is dat je bij het ‘doe-het-zelf-pakket’ een handleiding krijgt maar de stappen zelf moet ondernemen en bij het ‘all-inclusive-pakket’ wordt alles tot het ophalen van het voertuig uit handen genomen.
Wij kozen uiteraard voor.. Het doe-het-zelf-pakket a €350,-.
DE 5 STAPPEN
Stap 1 > bpm-aangifte opmaken.
Dit doet Importautos.nl voor je bij het doe-het-zelf-pakket, na het insturen van de
kopieën van Belgische kentekenbewijzen.
Stap 2 > Maak een afspraak bij een RDW Keuringsloket.
De kosten hiervoor bedragen €129,-. Let op: daarmee heb je dus de keuring en nog geen
goedkeuring)
Stap 3 > Vraag een eendagskenteken aan.
Via rdw.nl vraag je een eendagskenteken aan op basis van de technische gegevens en
het chassisnummer.
Stap 4 > Druk je eendagskenteken af op een witte plaat.
Dit doe je bij een autospeciaalzaak en kost je €29,90
Stap 5 > Sluit je tijdelijke verzekering af.
Wij hebben via importautos.nl een tijdelijke verzekering afgesloten à €125,-. Dit
kan ook via een andere verzekering, maar daar moet je dan vaak even voor bellen
aangezien het een chassisnummer verzekering is.
Een maand later was het zo ver, de dag van ophalen en keuren brak aan! We stappen in de trein en bedenken ons dan (pas) dat ons daglimit op €20.000 staat. Niet genoeg om te betalen. Een verhoging van dit bedrag kost 24u en moet telefonisch aangevraagd worden in ons geval. Na wat belletjes met de ING wordt het alsnog geregeld en rijden we met gerust hart verder met de NS richting België.
TIP: Zorg ervoor dat het overschrijvingslimiet van jouw bank verhoogd is. Vaak kan dit niet in de app, maar moet dit online of telefonisch.
We vinden het toch even spannend, ook al is het een vrij nieuwe camper en zullen er weinig bijzonderheden zijn. We melden ons om 11u bij de dealer in Antwerpen en na een uitgebreide rondleiding door de camper zijn we dik tevreden. Ter plaatse halen we onze witte kentekenplaten uit onze tas en plaatsen deze op de camper. Klaar om richting de RDW in Roosendaal te gaan!
Officieel hadden we voor het stukje dat we door België rijden nog een plaat X moeten aanvragen. Hiervoor moet je speciaal naar de DIV in Brussel. Heel officieel had dit dus niet gekund, maar zowel de dealer als importautos gaf aan dat dit gedoogd wordt. Wij hebben het risico genomen en zijn met de eendagsplaat van Nederland de grens over gegaan.
In Roosendaal is de camper zonder problemen gekeurd, waarna we zijn doorgereden naar ons verblijfadres in Meppel.

De dag erna hebben we de bpm-aangifte verzonden en na 3 dagen kregen we een betaalverzoek terug om de bpm te voldoen. Nadat we dit hebben betaald begon het wachten. Na 1,5 week kregen wij een kentekenkaart in de brievenbus! Onze camper is officieel een Nederlands voertuig! Op naar een auto speciaalzaak waar we €32,75 betaalden in ruil voor Nederlandse platen.

Op naar een mooie toekomst samen met je camper!
Voor diegene die heeft meegerekend kwamen wij dus uit op een totale importkosten van €666,65. Uiteraard is dit exclusief bpm, want dat is voor ieder voertuig verschillend.
Onderaan de streep kunnen wij wellicht niet zeggen dat het ons geld heeft gescheeld aangezien we ook hebben genoten van een nachtje samen in Antwerpen! We vonden het uitzoeken en importeren vooral een leerzame ervaring.
Comments